Week 2 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Sandy Vissers - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Sandy Vissers - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Sandy

15 Mei 2016 | Curaçao, Curaçao

9-5
Vandaag zijn we gestart met stage lopen op de John F Kennedy school. Om kwart over 7 werden we verwacht op school. De leerkrachten zitten gewoon tot half 8 te wachten in de teamkamer en lopen dan op hun gemak naar de klas. We hebben deze eerste dag vooral gekeken naar het onderwijs hier. ’s Ochtends zijn we mee geweest naar de maandopening in de kerk. Omdat de school waar wij stage lopen speciaal onderwijs is, wordt er veel Papiaments gesproken, waardoor wij niets begrijpen van wat er wordt gezegd. Dit merkten wij tijdens het observeren ook heel erg. Sommige lessen worden wel in het Nederlands gegeven, maar dan vaak nog vertaald naar het Papiaments. Wij hebben daarom een plan van aanpak opgezet in overleg met de directrice om kinderen in kleine groepjes te begeleiden. We leggen hierbij de nadruk op taal en rekenen. We willen ervoor zorgen dat de zwakkere kinderen extra begeleiding krijgen, maar ook dat de sterkere kinderen moeilijkere stof krijgen. We hebben afgesproken dat we dinsdag nog een keer langs de klassen gaan om te kijken welke kinderen in welke groep terecht zouden komen, om dit vervolgens met de leerkrachten te bespreken. Om half 1 waren de kinderen uit. De directrice vertelde ons dat alle leerkrachten om 1 uur naar huis gaan. ’s Middags heb ik de huldiging van PSV via Skype gevolgd. Pfff wat baalde ik dat ik hier niet bij was.. Volgend seizoen dan maar! ’s Avonds lekker buiten gegeten en weer op tijd naar bed, want was is het vroeg ’s ochtends..

10-5
Dag 2 op onze stage. Vandaag zijn we in iedere klas geweest om te observeren. Tijdens deze observaties hebben we gelet op het niveau van de kinderen qua taal en rekenen. Met deze observaties maken we groepen voor de begeleiding die wij gaan geven. Tijdens de observaties hebben we ook geholpen bij de lessen die de leerkrachten gaven. Hierbij merkte ik dat de kinderen qua niveau echt achter lopen. Zo zijn ze als 10-jarige bezig met sommen die kinderen in Nederland eind groep 3 krijgen. In de eerste groep zit een kind met het syndroom van Down, erg interessant! Ze spreekt zelfs bijna constant Nederlands! Vandaag regende het ’s ochtends ook 10 minuten, wat hier bijna niet voorkomt. Gelukkig kwam daarna de zon door. ’s Middags hebben we het Euro Songfestival gekeken en daarna afgesproken dat we woensdagavond met onze ‘huisgenoten’ die in hetzelfde studentenhuis zitten, maar in een ander appartement wonen, gaan uiteten en naar de film gaan! ’s Avonds lekker in de achtertuin macaroni gegeten en vanavond lekker een filmpje kijken, zodat we morgen weer uitgerust naar stage kunnen.

11-5
Het heeft de hele nacht van 10-5 op 11-5 geregend. In Nederland gewoon normaal zou je zeggen, maar daar kijken de mensen in Curaçao echt van op. Dag 3 op stage stond vooral in het teken van het uitbreiden van ons plan van aanpak. We hebben van de leerkrachten alle definitieve namen doorgekregen, zodat we per groepje konden bedenken wat voor extra oefeningen we gaan voorbereiden. In de teamkamer werd er ’s ochtends gevraagd of we na de pauze mee wilden naar de zwemles van groep positivo. We hebben gekozen om dit wel te doen, zodat we ook kunnen zien hoe dit in zijn werk gaat in Curaçao. Tijdens deze zwemles gingen er ook kinderen mee van een andere klas, aangezien de kinderen niet zoals in Nederland per leeftijd bij elkaar zitten, maar per niveau. Het zwembad waar de kinderen schoolzwemmen krijgen is een zwembad in de buitenlucht, maar gaat er verder hetzelfde aan toe als in Nederland. Aangezien het de hele dag bewolkt was met af en toe regen, hebben we besloten om in plaats van donderdag, woensdag boodschappen te doen. Hierna zijn we ’s middags binnen gebleven om lekker te skypen met thuis.
’s Avonds zijn we wezen eten in Willemstad en daarna naar de film Junglebook geweest. Dit kostte overigens maar ongeveer €3,25 p.p. Ohja, de film van gisteravond heb ik weer niet afgekeken. Te moe..

12-5
Wat eerder opgestaan om te skypen met onze begeleider die in Nederland zit. Hierna naar stage gegaan om ons plan van aanpak nog verder uit te breiden en voor te bereiden, zodat we maandag kunnen starten. We moeten telkens van lokaal wisselen, omdat de EFO toetsen (vergelijkbaar met de CITO toetsen in Nederland) worden afgenomen. Na 9 uur kunnen we in het computerlokaal zitten om dingen op internet op te zoeken. We zijn de hele ochtend bezig geweest om opdrachten te zoeken op verschillende programma’s, zodat we volgende week maandag meteen aan de slag kunnen. We moeten nog wat puntjes op de i zetten, maar dit doen we vrijdag. ’s Middags zijn we nog met een andere Nederlandse student die ook op de pabo zit naar het strand geweest (Mambo Beach). Het was wel wat bewolkt, maar gelukkig kwam de zon tussendoor nog even kijken en zijn we toch weer wat verkleurd. ’s Avonds hebben we thuis lekker aardappelpartjes, erwtjes en worteltjes en speklappen gegeten. Aangezien we wat later thuis waren van het strand, zijn we bijna meteen na het avondeten gaan slapen.

13-5
Vanochtend fit wakker geworden en ons klaargemaakt voor ons laatste stagedagje voor het weekend. Vandaag gaan we ons plan van aanpak afronden en communiceren we de planning naar de leerkrachten hier. Het is lastiger dan we dachten om een planning te maken, aangezien je met een hoop verschillende dingen rekening moet houden (zwemlessen, gymlessen, toetsen).. De hele ochtend hebben we gebruikt om puntjes op de i te zetten en het project uit te werken wat we iedere week gaan uitvoeren met een aantal leerlingen hier. ´s Middags hebben we niet veel gedaan. Na stage zijn we even langs de Albert Heijn geweest om wat kleine dingen te halen. We hebben hier ook 2 luchtbedden gekocht, zodat we als we naar het strand gaan op de oceaan kunnen dobberen en deze hierna als bedjes kunnen gebruiken (scheelt een hoop geld). ’s Avonds zijn we naar het terras in Willemstad geweest, waar we bij aankomst nog even bleven zitten in de auto, omdat er een zatte kerel rond onze auto liep. Toen hij ver genoeg was zijn we vlug uitgestapt en hebben we gezellig wat gegeten en gedronken.

14-5
Vandaag lekker uitgeslapen, voor hoever dat hier kan. ’s Ochtends op skype gezeten met mn nicht Linda en thuis. Daarna zijn we mooi op tijd naar het strand gegaan met zn 3en. Hier hebben we mooi van 11 tot 5 gelegen, dus zijn vandaag flink verkleurd. Daarna naar huis gereden om de uitslag van het songfestival gekeken, wat hier om 3 uur ‘s middags begon i.p.v. 9 uur ’s avonds i.v.m. het tijdverschil. ’s Avonds hebben we lekker de daghap gegeten bij Cafe plein Wilhelmina. Dit is iedere dag iets anders en kost maar 13,50 gulden. Dat wil zeggen, ongeveer €6,75. Dat wordt vaak uiteten dus! Hier hebben we ook lekker de cocktail van de week gedronken en daarna lekker op stap geweest bij zanzibar. Wijn en mix zijn hier even duur dus daarom drink ik lekker mix! Eenmaal thuis zaten op een gegeven moment alle sloten er weer op en hoorde we bij ons in de straat een auto-ongeluk. Toch maar weer alle sloten eraf gehaald om te gaan kijken of een van onze auto’s was geraakt. Dit was gelukkig niet het geval dus konden we met een gerust hart gaan slapen.

15-5
Vandaag hebben we een dagje lekker niks gedaan. Omdat we waren wezen stappen, lagen we later te slapen dan normaal. Toch werden we wel rond ’n uur of 8 wakker. We hadden besloten om naar Sambil te gaan (grootste winkelcentrum op Curaçao), maar kort daarna ben ik op de bank in slaap gevallen en hebben we niks meer gedaan. Om 4 uur (10 uur Nederlandse tijd) gingen we skypen met vriendinnen, zodat we toch op de verjaardag van Romy waren! Erg gezellig. ’s Avonds hebben we broodje shoarma gegeten. Dit was eigenlijk zaterdag 14-5 al de bedoeling, maar toen zijn we toch maar uiteten gegaan. Aangezien ze hier geen 2e pinksterdag kennen, moeten wij morgen toch naar stage met een dubbel gevoel. In Nederland zijn jullie allemaal vrij, maar wij gaan eindelijk starten met de begeleiding van de groepjes kinderen! Hierdoor hebben we vanaf morgen meer te doen op stage en hierdoor gaat hopelijk de tijd wat vlugger! Ik heb namelijk tot nu toe veel te veel tijd om aan thuis te denken…

Over 44 dagen hebben we vakantie en over 61 dagen vlieg ik naar huis!

• 15 Mei 2016 - 22:04

Mieke:

Goe bezig werk ze morgen wij slapen uit xxx

• 15 Mei 2016 - 22:35

Chapter PSV De Vriendschap:

Hey jus Sandy, erg leuk om je update weer te lezen, we missen je! <3 WZDCWZDB

• 15 Mei 2016 - 23:37

Annelies Temmink:

Ha nichtje, zo te lezen zijn jullie al goed bezig, succes met de onder neming, de kindjes kunnen vast veel van jullie leren, geniet nog maar even van het mooie weer je zit met een poep en een scheet weer in nederland.gr tante anneliesen ome jan natuurlijk

• 16 Mei 2016 - 11:36

Papa:

ga door meisje je kunt het geniet van de vrije tijd