Week 6 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Sandy Vissers - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Sandy Vissers - WaarBenJij.nu

Week 6

Blijf op de hoogte en volg Sandy

13 Juni 2016 | Curaçao, Curaçao

Maandag 6-6
Vandaag weer begonnen met een nieuwe stageweek. 2 Minuten voordat onze begeleiding begon, moesten we ineens van lokaal wisselen, aangezien er een maatschappelijk werkster in ons lokaal moest zitten. We moesten dus erg vlug wat andere dingen verzinnen. Omdat we de afgelopen weken al ’n hoop dingen verzameld hebben, kon deze begeleiding gelukkig wel gewoon doorgaan. In de middag heb ik aan school gewerkt en heb ik nog op Skype gezeten. ’s Avonds lekker gebakken aardappeltjes gegeten en daarna weer flink aan school gewerkt, zodat ik het ’s avonds online kon zetten. Ik heb namelijk woensdag een gesprek met mijn begeleidster en zij geeft mij dan feedback op wat er online staat. Ik wilde dus zoveel mogelijk online zetten, zodat ik hierop feedback krijg.

Dinsdag 7-6
Vandaag hadden we gelukkig wel het computerlokaal. Daardoor konden we de activiteiten uitvoeren die we voorbereid hadden. Tijdens de begeleiding van de eerste groep zijn we al onofficieel uitgenodigd voor het afscheid van Lorette. Zij is de groepsleerkracht van de groep Positivo en gaat na dit schooljaar met pensioen. Zij heeft voor donderdag 23-6 na schooltijd een hoop geregeld (gezellig!). ’s Middags hebben we niet veel gedaan, omdat we alweer op tijd onszelf klaar moesten maken voor de voetbalwedstrijd. Wel zijn we even naar Zuikertuintje geweest. Dit is een winkelcentrum vlakbij ons verblijf. Ik merkte dat hier ongeveer dezelfde winkels zaten als in Sambil. Winkels waar ik toch niet naar binnen ga, omdat ik van tevoren al weet dat dit veel te duur is. Wel hebben we lekker snoep geschept bij de Jamin en hier een lekkere twizzl gehaald. Deze hebben we buiten in het zonnetje opgegeten en daarna nog even door de Bruna gestruind. Als avondeten had ik lekker macaroni gegeten die ik vorige week had ingevroren. ’s Avonds zijn we naar de voetbalwedstrijd Curaçao – US Virgin Islands geweest. De 2e wedstrijd voor de 1e ronde van de Caribbean Cup. Als ik het doelsaldo van vorig jaar zag, dacht ik dat dit een erg lastige wedstrijd moest worden voor Curaçao. Dit bleek het tegenovergestelde. In de rust stonden ze met 4-0 voor en ze wonnen zelfs met 7-0. Een erg leuke wedstrijd! Voordat we onze auto ergens geparkeerd hadden was het al bijna tijd. We liepen hierbij het VIP-gedeelte in, maar kwamen toch uit bij onze ingang. Er zat namelijk in het stadion een hek tussen het VIP-gedeelte en ons gedeelte.

Woensdag 8-6
Woensdag was een andere dag dan een normale stagedag. We werden vandaag verwacht op het ‘Klein College’. Dit is een NOB school. Dat wil zeggen dat dit Nederlands Onderwijs in het Buitenland is. Ik heb deze school benaderd om te vragen of wij langs mochten komen, om zo een nog betere vergelijking te kunnen maken met het onderwijs in Nederland en dat in Curaçao. We zijn eerst in groep 6/7 wezen kijken. Het viel me hier gelijk op dat ook al is het Nederlands onderwijs in het buitenland, ze geen digibord hebben. Verder gingen de lessen er vergelijkbaar aan toe. Ze hebben gewoon nieuwe methodes en werken met een weektaak. Hierna zijn we wezen kijken bij groep 1/2 B. Doordat ik vorig jaar ook in groep 1/2 stage heb gelopen merkte ik dat dit vrijwel hetzelfde was. Het onderwijs op de lokale scholen in Curaçao is dus veel anders dan het onderwijs op een NOB school. ’s Middags heb ik contact gehad via Skype met mijn begeleider om feedback te ontvangen, waarmee ik de komende 1,5 week aan de slag ga, zodat ik woensdag 22 juli mijn eindgesprek (criterium gericht interview) kan houden. Ik ga er in ieder geval alles aan doen om mijn portfolio zo rijk mogelijk te maken en om mezelf zo goed mogelijk te presenteren. Als avondeten hadden we lekker rijst met groente en kipfilet. Hierna zouden we eigenlijk naar het terras gaan, maar omdat ik hier totaal geen zin meer in had zijn we lekker ’n avondje thuis gebleven.

Donderdag 9-6
Vandaag hebben we weer een dagje stage gehad op onze stageschool. Omdat alle RKCS-toetsen deze week worden afgenomen, hebben we een andere planning gemaakt dan normaal. Vandaag hebben we geoefend met het metriek stelsel, breuken en leren lezen bij de jonge groep. Deze dag ging erg snel!! In de middag heb ik even op skype gezeten met Anne. Gezellig bijgekletst en meteen kaarten gekocht voor Guus Meeuwis volgend jaar! Groots met een zachte G, HERE WE COME! Nu al zo’n zin in. Daarna zijn we bij Plein Café Wilhelmina wezen eten, omdat de daghap van vandaag LASAGNE was! De lasagne was erg lekker, dat mis ik echt hier in Curaçao. Daarna nog lekker op het terras (met een cocktail) gezeten om te genieten van ons (bijna) weekend. Toen we thuis waren hebben we nog even een lijstje gemaakt met dingen die we nog willen doen/zien voordat we naar huis gaan. Is een flinke lijst geworden moet ik zeggen. Gelukkig hebben we nog 2 weken vakantie als stage is afgelopen. Dan hebben we tijd genoeg!

Vrijdag 10-6
Vandaag onze laatste stagedag voor het weekend. ’s Ochtends nog wat geschoven in het programma, omdat het anders weer niet uitkwam. Vandaag hebben we vooral geoefend met de tafels. We merken dat de kinderen de tafels in de tafelrij (1x.. 2x.. 3x.. 4x.. enz.) wel kunnen, maar zodra de tafels door elkaar staan wordt het lastig. We hebben daarom geoefend met een programma waarin ze dit beide oefenen.
In de middag zijn we niet meer weg geweest en hebben we lekker rustig genoten van ons weekend. In de avond lekker een drankje gedaan thuis en een film gekeken.

Zaterdag 11-6
Vandaag zijn we eindelijk wezen reserveren om met dolfijnen te kunnen zwemmen. Eenmaal aangekomen moesten onze stagecontracten weer helemaal doorgelezen worden (terwijl die de vorige keer al goed gekeurd waren). Wij wilde graag 29 juni als datum, omdat de actie 2 studenten voor de prijs van 1 tot en met 30 juni loopt. Aangezien Mellanie 28 juni komt, zijn er nog maar 2 mogelijkheden. Toen wij dit hadden voorgesteld zei de medewerker dat de actie alleen op vrijdag, zaterdag en zondag geldt, terwijl de vorige keer 29 juni al goed gekeurd was. Hij heeft hiervoor de manager gebeld en zij heeft voor ons een uitzondering gemaakt. We kunnen dus toch 29 juni met dolfijnen gaan zwemmen! Daarna alles alvast betaald en alvast wat dolfijnen gespot! Hierna zijn we naar Mambo beach gereden voor een lekker dagje strand. Lekker onze bedjes in het water gezet om zo te genieten met een hoofdletter G. We waren vandaag eigenlijk van plan om uiteten te gaan, maar omdat het dan zo’n haasten werd, hebben we thuis afbakbroodjes gegeten. Hierna zijn we lekker een avondje naar Zanzibar geweest. Dit was echt een maffe avond. We zijn Maher, Cillessen, van de Wiel, Tete en Vlaar tegen gekomen. Ik dacht Leroy Fer ook nog te zien, maar dat wist ik niet zeker. Ook nog op de foto geweest met deze voetballers, behalve met tete. Deze foto's staan op facebook, voor de nieuwsgierigen onder ons.

Zondag 12-6
Vandaag zijn we naar Saint-Tropez geweest. Lekker een dagje aan het zwembad, zonder zand en zout. Op het begin was het nog wat bewolkt, maar toch kwam de zon flink door. En al deze er was, was het écht heel heet. Ik moest daarom telkens het zwembad in, omdat het anders niet te doen was. Al rond ’n uur of 3 ben ik naar huis gegaan, omdat mn gezicht helemaal trok en ik dan nog mooi even kon skypen. Thuis Skype even getest met Brendy, zodat ik maandag kan skypen met mijn stageschool in Nederland. Ook nog even op Skype gezeten met Anne en thuis. We hadden niet echt zin om te koken, dus heb ik maar een pizza in de oven gegooid om te eten. In de avond flink aan school gewerkt, want dat moet natuurlijk ook gebeuren!

Over 16 dagen (nog maar 2 weken) komt Mellanie en over 33 dagen (een maand) vliegen we naar huis. We lopen nog 3 weken stage, waarin we ervoor gaan zorgen dat de kinderen nog veel leren en waarin een hoop vieringen zijn (afscheid groep 8, afscheid van ’n leerkracht, etc.).

  • 13 Juni 2016 - 09:50

    Mieke:

    Weer een weekje voorbij
    Maar weer veel geleerd en genoten zie ik
    Geniet ervan xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandy

Voor mijn minor 'Experience abroad' gaan Marinda en ik 8 weken stage lopen in Curaçao. Wij lopen hier stage op de John F. Kennedy basisschool. Dit is een school voor speciaal onderwijs. Wij zijn erg benieuwd hoe het onderwijs in Curaçao wordt vorm gegeven en willen hier tijdens onze stage achterkomen en dit meteen ervaren. We hopen in deze tijd veel te leren en tegelijkertijd te genieten van deze ervaring. Ben jij benieuwd naar mijn activiteiten? Volg dan mijn blog!

Actief sinds 13 Maart 2016
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 4015

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 15 Juli 2016

Curaçao

Landen bezocht: