Week 5 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Sandy Vissers - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Sandy Vissers - WaarBenJij.nu

Week 5

Blijf op de hoogte en volg Sandy

06 Juni 2016 | Curaçao, Curaçao

Maandag 30-5
Erg slecht geslapen afgelopen nacht.. In de ochtend op stage kregen we te horen dat er (weer) geen internet was. We moesten dus even in ’n half uur tijd een ander programma opzetten. Je wordt hier overigens wel creatief van. We hebben met de kinderen moeilijke woorden en een boek gelezen en daarna het spel ‘ik zie ik zie wat jij niet ziet’ gespeeld. De meeste kinderen snapten dit spel na de uitleg en zo konden zij zelf ook wat bedenken. Het was vandaag niet zo’n mooi weer (wel warm, maar bewolkt) en daarom zijn we lekker thuis gebleven ’s middags. Ik heb even op Skype gezeten met thuis en heb daarna even geslapen. Toen ik wakker werd was het al tijd om avond te eten. We hebben vandaag rijst met kip op. Na het avondeten hebben we even hard aan school gewerkt om ons vervolgens te belonen voor dit harde werk. We zijn even naar Willemstad gereden om een ijsje te eten en een drankje te doen op het terras. Vervolgens wel weer een beetje op tijd naar huis gegaan.

Dinsdag 31-5
Vandaag kregen we te horen dat het internet het nog steeds niet deed, maar dat ze hoopte dat John (ICT-er) in de loop van de dag langs zou komen. We hadden daarom gekozen voor ongeveer hetzelfde programma als maandag. Gelukkig kwam John in de kleine pauze en hadden we bij de laatste 2 groepen wel internet! Hierdoor gingen het begeleiden van deze groepen erg snel! In de middag heb ik thuis n hoop gewassen en geveegd. Iedere vrijdag komt er een schoonmaakster, maar we redden het niet om tot dan niet te vegen haha. Verder nog op Skype gezeten met thuis, Mellanie en Anne. Gezellig even bijgekletst. Verder nog gemaild met mijn begeleider over het eindgesprek van deze minor. Ik hoop deze al te mogen houden in week 8 van deze minor (over 3 weken). Dat zal betekenen dat ik dan over ongeveer 2/2,5 week mijn portfolio in moet leveren. In week 9 van deze minor komt Mellanie, dus vandaar dat ik het van tevoren af en behaald wil hebben. Hoop zo dat het lukt!!!! ’s Avonds weer ‘ns lekker macaroni gegeten. Extra gekookt zodat we de helft in konden vriezen. Is lekker makkelijk voor van de week. Na het eten maar weer aan school gewerkt. Dat moet namelijk al vrij snel af zijn en heb geen zin in gestress hier.

Woensdag 1-6
Vandaag weer een dag gehad waar we met een groepje kinderen verder zijn gegaan met het project over Nederland. De kinderen hebben samen met ons een woordweb gemaakt over Nederland. Wat hoort bij Nederland? Wat ken je van Nederland? Welk eten komt uit Nederland? De kinderen wisten al heel veel te vertellen. Na dit project hadden we de tijd om aan onze opdrachten te werken. Ik heb 2,5 uur serieus zitten werken en ben dus nu al echt ’n heel eind! Na stage zijn we na lang zoeken langs een benzinestation gereden om kaartjes te halen voor de voetbalwedstrijd Curaçao – Guyana en Curaçao – US Virgen Islands. Het is deze week erg bewolkt en daarom blijven we deze middag weer thuis. Aangezien ik op stage al erg veel heb gedaan voor school, heb ik mezelf deze middag beloond met het kijken van het Nederlands elftal. Hierna hebben we op tijd avond gegeten, zodat we naar de voetbalwedstrijd Curaçao – Guyana konden (Caribbean cup). Via een omleiding hadden we uiteindelijk toch een parkeerplaats gevonden. Aangezien het hier erg slecht staat aangegeven welk vak waar naar binnen moet, stonden we bij G-H, terwijl wij een kaartje hadden voor vak A-B-E-F. Met ons kaartje mochten we gelukkig ook bij dat vak naar binnen. Ik zal jullie het hele wedstrijdverslag besparen, maar het is in ieder geval 5-2 voor Curaçao geworden. Wel hebben ze hier ook van die mensen die rondlopen om dingen te verkopen, heel anders dan in Nederland. Mensen die eten verkopen komen zo’n half uur voor de wedstrijd met hun inklaptafeltje naar binnen via dezelfde ingang als wij. Heel vreemd. Eenmaal thuis zijn we naar bed gegaan om zo weer fit aan onze laatste 2 dagen voor het weekend te beginnen.

Donderdag 2-6
Vanochtend op stage was er geen directrice te bekennen. De kinderen stonden nog voor het hek te wachten. Gelukkig kwam er tegelijk met ons een andere leerkracht aanrijden die wel een sleute l had. Hierdoor konden we wel op de speelplaats, maar nog niet naar binnen, aangezien zij de code van het alarm niet wist. Eén van de kinderen had met een sleutel het klaslokaal open gemaakt, waardoor het alarm afging. Ondertussen had die leerkracht (waarschijnlijk) al de directrice aan de lijn, waardoor zij het alarm af kon zetten. Vandaag stond er weer een dagje rekenbegeleiding op het schema. We hebben weer flink geoefend met de tafels en het metriek stelsel (lengtematen). In de middag zijn we naar Mambo beach geweest om lekker in de zon te liggen en te zwemmen in de zee. Hier kwamen we ook een kind van stage tegen, die ons op een blij ‘hoi juf!!’ met rust liet. ’s Avonds weer lekker gezond gegeten en daarna heb ik nog wat kleine dingetjes voor school gedaan, zodat ik op stage in de pauze aan de slag kon.

Vrijdag 3-6
Vanochtend ging onze eerste groep meteen niet door, omdat het maandopening was. Op het schema wat wij hadden gekregen voor de 2 maanden dat wij hier stage lopen, stond dat het maandag 6 juni maandopening zou zijn. Dit was ineens verplaatst naar vandaag, zonder dat wij het wisten. We hebben dus ’n uur aan school gewerkt ’s ochtends. Met de 2e groep moesten we eigenlijk rekenen, maar de groepsleerkracht had besloten om de laatste maand niet meer te rekenen, aangezien zij volgend schooljaar toch overgaan op een nieuwe methode. We hebben dus taal geoefend. Op stage kregen we van een leerkracht een traktatie (ze was nl vorige week 50 jaar geworden). Niet zomaar een traktatie zoals je gewend bent in Nederland. Nee, wat te drinken, een gevulde wrap en een toetje. Dit komt omdat ze in Curaçao erg van eten houden. Toe maar.. Na stage hebben we vlug even wat kleine boodschappen gehaald bij de Albert Heijn, omdat ze deze bij de grote ‘goedkopere’ supermarkt niet hebben. Daarna thuis even vlug wat gegeten en toen naar de andere supermarkt voor de rest van de boodschappen. De Albert Heijn is daar namelijk veel te duur voor.. Daarna met mijn peettante op Skype gezeten, omdat zij ’n maand op vakantie gaat naar Denemarken. Als het goed is hebben ze daar gelukkig wel wifi! ’s Avonds zijn we lekker naar de Fullmoon party @ Kokomo beach geweest wat echt weer een heerlijk feestje was!

Zaterdag 4-6
Gisternacht was ik rond 5 uur thuis. Vanochtend weer om 8 uur wakker. Aangezien we de hele dag naar het strand zouden gaan, heb ik mezelf toch nog maar omgedraaid. Als ik namelijk op het strand in slaap zou vallen, zou ik levend verbranden. Ik werd toen om half 11 wakker. We zijn deze dag naar Blue bay geweest. Hier de hele dag lekker in de zon gelegen en gezwommen. Tussendoor hier ook even geluncht. Naast ons zat het Curaçaose elftal ook te lunchen (incl. Patrick Kluivert). ’s Avonds lekker thuis wat gegeten en toen door naar Zanzibar. Hier zijn we niet lang gebleven, omdat er op ‘n gegeven moment n bandje kwam waardoor het veel minder leuk was. Dus maar doorgereden naar Wet & Wild. Dit bleek zelfs dicht te zijn.. Wisten wij veel. Daarna maar naar huis gereden en op tijd naar bed gegaan, zodat we zondag weer op tijd naar het strand konden.

Zondag 5-6
Ondanks dat ik toch nog best op tijd in bed lag zaterdag, pas om half 10 wakker. Dat is echt een uitzondering met wat ik normaal uitslapen vind hier.. Dat is normaal ’n uur of 8. Vandaag lekker een dagje naar het zwembad bij Saint-Tropez geweest. Na ’n uurtje kwam ’n vriendin van Marinda nog en hebben we de hele dag lekker in de zon gelegen en gezwommen. Vandaag echt weer flink verkleurd. Mijn zonnebrand is ondertussen ook al bijna op. ’s Avonds hebben we lekker tomatensoep gegeten, omdat we allebei geen zin hadden om te koken. Ik ben trouwens iets vergeten te vertellen.. Ken je FC kip – Judeska? Dat woord onbeschoft zeggen ze hier allemaal zo, te hilarisch. Morgen begint er weer een nieuwe stageweek, die hopelijk net zo lekker snel gaat als de anderen. Woensdag gaan we kijken op een andere school in Curaçao en kunnen we gelukkig iets langer slapen dan tot 6 uur.

Ik ben al bijna op de helft van mijn avontuur. Over 23 dagen (3 weken!) komt Mellanie al en over dik ’n maand (40 dagen) vliegen we naar huis.

  • 06 Juni 2016 - 09:52

    Mieke:

    Weer een leuke week gehad lees ik
    Alarm afgegaan
    Mar toch de Kids weer wa geleerd
    Strand en zwemmen ook heeeel belangrijk
    Goed eten en gezond
    Op naar de volgende week xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sandy

Voor mijn minor 'Experience abroad' gaan Marinda en ik 8 weken stage lopen in Curaçao. Wij lopen hier stage op de John F. Kennedy basisschool. Dit is een school voor speciaal onderwijs. Wij zijn erg benieuwd hoe het onderwijs in Curaçao wordt vorm gegeven en willen hier tijdens onze stage achterkomen en dit meteen ervaren. We hopen in deze tijd veel te leren en tegelijkertijd te genieten van deze ervaring. Ben jij benieuwd naar mijn activiteiten? Volg dan mijn blog!

Actief sinds 13 Maart 2016
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 4008

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 15 Juli 2016

Curaçao

Landen bezocht: